YogaMind

Voor Yoga en Mindfulness lessen.




Meer informatie over Zomer Yoga en Yoga Nidra


Wat is yoga ?

Yoga is een woord afkomstig uit het Sanskriet (Oud-Indiaas). In het Nederlands zouden we het woord kunnen vertalen als ‘verbinden’.

Verbinden’ slaat op het verenigen van lichaam en geest en dit kunnen we doen door middel van de ademhaling

Iedereen ademt dezelfde lucht. De adem draagt de levensenergie (pranayama), want zonder te ademen kan je niet blijven leven. De Yogi’s hadden al vroeg ontdekt dat de ademhaling de brug is tussen lichaam en geest is, een verbinding tussen je fysieke sensaties en je denkprocessen. Het is als het ware een ‘barometer’ van hoe je je lichamelijk en geestelijk voelt.

Yoga is lang niet meer alleen een aantal fysieke houdingen en oefeningen om je lichaam sterker en gezonder te maken. Sterker nog, de houdingen zijn slechts een onderdeel van de yoga.

Yoga heeft als doel dus het verbinden van lichaam en geest door middel van de ademhaling. Maar wat betekent dit nu eigenlijk? Wat bereik je er mee?

De achterliggende gedachte is dat Yoga traditioneel gezien altijd als doel heeft gehad om je een beter en gelukkiger leven te geven. Een filosofie die je stilte, vrede en geluk brengt.

In India, waar yoga is ontstaan, is yoga een uitgebreid systeem voor welzijn op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel niveau.

Voordelen van Yoga

De voordelen van Yoga zijn zowel fysiek als mentaal. Er zijn talloze voordelen van Yoga. De belangrijkste voordelen zet ik kort op een rijtje hieronder :

Meer flexibiliteit, kracht en balans

De Yoga houdingen dagen je op fysiek gebied uit. Je wordt meer bewust van je lichaam en hoe het werkt. De houdingen zijn er voor bedoeld om je zowel je lichaam als geest te trainen en geven je meer kracht, maken je flexibeler en bevorderen je balans.

Meer energie

Doordat de energie beter door je lichaam kan stromen krijg je ook meer energie. Het helpt dus goed voor als je je futloos en vermoeid voelt.

Rug en nekklachten

Veel mensen worden door artsen naar Yoga verwezen als ze last hebben van rug- en nekklachten. Niet vreemd, want door Yoga kan er veel spanning in het lichaam worden losgelaten.

 Slapeloosheid

Dit heeft vooral te maken met het feit dat je niet kunt ontspannen. Mede door de ademhaling is je brein constant alert en aan het nadenken. Ademhalingstechnieken helpen je om je brein te kalmeren en meer rust te vinden als je gaat slapen.

Stress

Yoga heeft zeker een positieve uitwerking op stress gerelateerde klachten. Het is zeker niet het “hoofd” doel van yoga, maar het is wel een heel gunstig “zij-effect”.

Gevoel van voldoening

Door meer in contact te komen met jezelf, even de ‘pauzeknop’ indrukken van je hectische leven, krijg je meer tijd om stil te staan bij de wereld om je heen. Yoga helpt je om je meer verbonden te voelen met het universum wat een gevoel van voldoening geeft.

 

Yoga is total silencing of the mind – Patanjali 



Wat is Hatha yoga ?

Je lichaam en adem leren beheersen, dat zijn de belangrijkste pijlers van hatha yoga. Uit deze toegankelijke yogastroming zijn vele andere vormen voortgekomen.

In de naam hatha komen de Sanskriet-woorden ha (zon ) en tha ( maan ) samen. De zon staat voor actie en energie en de maan voor verinnerlijking. In de hatha yoga komen die tegengestelde energieën samen. Door je concentratie en adem naar punten in het lichaam te verplaatsen, breng je daar je bewustzijn.

Hatha yoga is heel open ; iedereen kan er het zijne in vinden. Hatha yoga brengt je naar binnen. Goed en fout zijn zaken van het ego. In hatha probeer je dat juist los te laten. De dingen te laten gebeuren en daar toeschouwer van te zijn. Het is goed zoals het is.

Het doel van hatha yoga is lichaam en geest samen te brengen. Het in contact komen met jezelf. Dit zorgt voor innerlijke rust en harmonie. Ademhalingstechnieken ( = pranayama’s ) en meditatietechnieken helpen hierbij.

Ook ga je bij hatha yoga aan de slag met houdingen (= asana’s) die ervoor zorgen dat je energie krijgt en ze brengen gezondheid aan het lichaam.

Voor veel mensen is yoga een belangrijk middel om stress te verminderen. Het maakt je soepeler, maar het werkt ook erg positief voor de organen en het zenuwstelsel.

Neem gerust contact op voor een gratis proefles !

 

   Seniorenyoga/stoelyoga ;

Senioren yoga is speciaal geschikt voor mensen op leeftijd die op een veilige manier aan lichaamsbeweging willen blijven doen. Naast dat er gewerkt wordt aan souplesse en spierkracht, is er ruimte om lichaam en geest weer in balans te brengen.

Seniorenyoga is geschikt voor iedereen op leeftijd. De yogaoefeningen worden staand, zittend ( met behulp van een stoel ) en/of liggend uitgevoerd. Dit alles in een rustig tempo.

Yoga verbetert uw houding, bloeddruk en uw fysieke en geestelijke gezondheid. Ook is yoga een belangrijk hulpmiddel voor een betere nachtrust.

Na afloop van de les is er mogelijkheid om gezellig na te zitten onder het genot van een kopje koffie of thee.

Neem gerust contact op voor een gratis proefles !

 

 

Yoga voor mannen ;

Er is een speciale yogales voor mannen bij YogaMind.

Er zijn verschillende redenen waarom mannen aan yoga zouden moeten doen :

-         Het is een goede workout voor je hele lichaam.

-         Het maakt je flexibeler ( helpt bij rugklachten )

-         Je voorkomt er blessures mee

-         Helpt je beter te slapen ( brengt adem tot rust en haalt je uit je hoofd )

-         Je mentale veerkracht groeit

-         Mediteren is het nieuwe fitnessen ( alleen dan voor je brein )

-         Je investeert in jezelf

Neem gerust contact op voor een gratis proefles !